”Åh, nej! Ikke også Kresten,” kommenterede en af følgerne på Museum Sønderjyllands Facebook-side med daglige opdateringer fra 1. Verdenskrig. Beretninger om dagligliv og faldne soldater fra datidens breve, aviser og dagbøger skaber indlevelse og historisk interesse blandt sidens 6.500 følgere.

Under 1. Verdenskrig 1914-1918 var Sønderjylland en del af det krigsførende tyske kejserrige. Over 30.000 mænd fra landsdelen deltog som soldater i den tyske hær – og ud af dem faldt flere end 6.000. Hvordan kunne Museum Sønderjylland formidle denne dramatiske historie på en interessant og vedkommende måde – og for et meget beskedent budget? Inspirationen blev hjemmesiden ’1864Live’, der fra juli 2012 til november 2014 bragte daglige ’nyhedsopdateringer’ om krigen i 1864. ’1864Live’ var skabt af medarbejdere ved danmarkshistorien.dk på Aarhus Universitet og opnåede på godt to år ca. 250.000 sidevisninger.

Først etablerede vi i samarbejde med et par andre af landsdelens institutioner hjemmesiden denstorekrig1914-1918.dk og knyttede Facebook-siden ’Sønderjyderne og Den store Krig 1914-1918’ til. Daglige nyhedsopdateringer ligger i Facebooks natur, så valget af netop dette medie var nærliggende. Vi gik online i juni 2014, og det kom til at gå over al forventning. Indtil september 2019 har siden haft 4.000.000  sidevisninger og hen ved en halv million brugere. Den tilhørende Facebook-side opnåede også stor popularitet og har i skrivende stund over 6.550 følgere.

”Ikke også Kresten!”

Der er en egen nervepirrende autenticitet over de daglige livstegn fra fronten eller hjemme fra familierne i Sønderjylland. Læserne lærer soldaterne og deres pårørende at kende, for brevskriverne har dagligt eller i hvert fald flere gange om ugen delt deres glæder og sorger med os. De har meddelt os deres tanker om verden og krigen, livet og døden. Vi har været med dem på Vestfront, Østfront, Balkan og Italien, i Mellemøsten og Østafrika, i luften og på havet – eller under det i det tyske ubådsvåben. Vi har læst om deres længsler efter fred og efter at komme hjem. Men livet som soldat i en krig er omskifteligt, og døden kan komme på et splitsekund.

Hjemmesiden har et nogenlunde fast, men dog ganske stort persongalleri, hvis skæbner læserne følger gennem krigen – eller indtil de falder. Mange af vores læsere følger intenst med i opslagene. Folk, der ellers ikke kunne drømme om at læse en brevsamling eller en dagbog fra 1. Verdenskrig fra ende til anden, sluger det hele råt, når det bliver serveret for dem i mindre bidder.

Selv om de alle for længst ligger under mulde, så virker mange af brevskriverne ofte ejendommeligt nutidige i deres tankegang. De taler så stærkt og direkte til os, at vi føler, at vi kender dem. Da den tænksomme og velskrivende Kresten Andresen fra Ullerup blev meldt savnet 8. august 1916 midt under slaget ved Somme, var der næsten landesorg på Facebook-siden.

Tæt ved 6.000 faldne sønderjyder ud af en samlet befolkning på ca. 170.000 er rigtig mange døde. Men det er også bare et tal. Når der kommer navn og ansigt på, bliver de nærværende.

Gammelt nyt er spændende nyt

Konceptet er uhyre enkelt – hver dag bringes én eller flere nyheder med udgangspunkt i: Hvad skete der på dagen i dag for 100 år siden i 1. Verdenskrig, oplevet af sønderjyder?

Nogle vigtige grunddata var allerede på plads, før vi gik i gang. Først og fremmest en liste over de faldne sønderjyder. På grundlag af denne liste ville det være muligt på hjemmesiden hver dag, som et minimum, at bringe dagens faldne – ofte med foto og de mest nødvendige personlige data. Derudover bragte vi beretninger fra ude- og hjemmefront i form af uddrag af soldaterdagbøger, feltpostbreve, krigserindringer, aviser, bekendtgørelser mv., alt sammen bragt nøjagtigt på 100-årsdagen – eller så tæt på som muligt.

De første opslag kom i juni 2014. 31. juli 2014 blev der erklæret truende krigsfare og 1. august 2014 blev der mobiliseret. Krigen var i gang – og det var hjemmesiden også! En håndfuld frivillige afskrev febrilsk aviser eller tog udpluk fra dagbøger, feltpost og erindringer. Der er siden kommet flere frivillige til, således at der altid har været ca. 10 frivillige tilknyttet. De er i hovedsagen pensionister eller studerende – og de er bosiddende over hele landet. Men vi har også et tæt samarbejde med andre institutioner i landsdelen.

Hjemmesiden lå i 2014 ret stabilt omkring 35-40.000 sidevisninger om måneden. Siden da er interessen bare vokset og vokset. Det hele kulminerede i november 2018, med 100 års dagen for krigsafslutningen på 1. Verdenskrig, med mere end 200.000 sidevisninger på én måned. Efter krigsafslutningen er interessen naturligt nok dalet noget, men vi ligger dog stadig på 40-45.000 månedlige sidevisninger og 14-16.000 brugere.

 

Artiklen blev bragt i Danske Museer nr. 5, 2019 – et særnummer om sociale medier i samarbejde med MiD (Museumsformidlere i Danmark)